FAQ head
Side nav buttonsHomeContactHistorieQuovadisNieuws

Historie

90 jaar geschiedenis van een Luxe Motor.

De Excelsior is als "motorvrachtschip", type Luxe Motor (*) "friese maat"(**) van 205 ton, gebouwd op de werf "De Industrie", voorheen Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn voor E. de Vries te Amsterdam. In mei 1929 als "EXELSIOR" te water gelaten en direct al voorzien van een "Industrie" 2 cilinder motor (2IB7, 90 epk, bouwnr. 650), gebouwd door Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn. Zie de lijst Moermans, 1929 (linksonder). Zusterschepen zijn de “PRIMULA” , de "ESPERANCE", DE "TWEE GEBROEDERS" en waarschijnlijk ook de “VIOS”.
De Exelsior was oorspronkelijk voorzien van een houten mast met houten giek.

Tussen 1929 en 1936 heeft het schip opgelegd gelegen in de voorhaven van scheepswerf Boot te Alphen a/d Rijn.

1936 is het schip gekocht door de Familie Hendrik Veldman te Hoogezand, nog steeds als vrachtschip in gebruik in Groningen, Friesland en op de ruime wateren IJsselmeer en het Wad. De stuurhut is en Münster uitgebrand en in Nederland weer opnieuw ingericht en gerestaureerd.
1951 is het schip verkocht aan Rien Heuvelman, volgens de oude meetbrief voor het eerst gevaren als “QUO VADIS”. Toen is ook de huidige mast, de giek en de laad & los installatie geplaatst om onafhankelijk van walinstallaties bijna overal in Nederland zand te kunnen lossen. .

1953 is het schip verkocht aan zijn zoon Rinus Heuvelman, verder varend als “ONRUST”. Met 10 meter verlenging kon ± 100 ton meer vracht geladen worden, echter de 2 cilinder INDUSTRIE bleek de extra lengte van het schip toch niet goed aan te kunnen. Na bijna 30 jaar werd het schip in 1958 voorzien van een nieuwe langzaamlopende motor, weer een "Industrie" , type 3D6 (nr. 4238).
Ook de roef is toen gedeeltelijk vernieuwd (zijwanden en ramen) en opnieuw ingetimmerd. Dit is duidelijk te zien aan het typische 50- er jaren interieur en Bruynzeel keuken, de relatief grote ramen en het ontbreken van schuifluiken. Voor de stuurhut is een zg. theehut, een kombuis geplaatst. Het stuurwerk werd gemoderniseerd met noderne kettingen en dubbel roer.

Jan Snoei Sr. heeft de "ONRUST" in 1965 overgenomen en is er, samen met zijn zonen Wim en Aart Snoei verder mee gevaren als "JAN S" tot eind 1968. Wim Snoei heeft het schip overgenomen tot 1970, samen met Jan Sr., nog steeds als "JAN S” en heeft het schip toen doorverkocht aan Janus Heuvelman, die er tot 1972 mee gevaren heeft als "ROERDOMP".

Vanaf 1972 weer varend als "QUO VADIS" is het schip tot december 1988 in gebruik geweest van Dirk Markus, nog steeds als zelflosser. Daarna gebruikte hij tot 1989 de woning in de roef.

Vanaf 1989 heeft de volgende eigenaar, Laurens van den Heuvel de "QUO VADIS" (in de roef en in het ruim) bewoond en gebruikt als werkschip. In 1991 heeft hij de Quo Vadis in de originele staat, de "friese maat" van 1929 teruggebracht. Het ruim is toen ook op de hoogte van de luikenkap voorzien van een stalen dek en midscheeps van een ruime "kuip".

In 2000/2001 is het schip verkocht aan de huidige eigenaren en voor het nieuwe gebruik als passagierschip voorzien van een klassieke reling. Het ruim is opnieuw ingericht voor special gebruik, kantoor en werkruimte, voorzien van CV, sanitair e.d. De “theehut” is nu in gebruik als extra opgang, CV-ruimte, extra toilet en berging. Ondanks deze ingrijpende wijzigingen is het laad-en losgerei uit 1958 nog steeds operationeel, deels nog voor de maststrijkinstallatie, de boegschroef en de lenspomp. Vanaf oktober 2009 is het z.g. slinger- of hulpzeil geplaatst.

De 3 grote cilinders van de INDUSTRIE 3D6 leveren nu nog steeds met het authentieke industrie-geluid 150 pk aan de originele gietijzeren schroef. Na ruim 45 jaar is de motor nog steeds in uitstekende conditie en na keuring separaat verzekerd !

Op 25 mei 2004 werd het schip 75 jaar. Dit jubileum werd gevierd. Op deze schitterende dag hebben veel oud schippers, hun kinderen en vele vrienden en kennissen het glas mogen heffen. In de weken voorafgaand aan deze dag hebben zijn een aantal oud schippers aan boord geweest, een weerzien na lange jaren. Met hartelijke dank voor de foto’s, verhalen en zelfs een videofilm. Deze inmiddels ook op deze website geplaatst. Juni 2008 is de Industrie 3D6 50 jaar geworden en in mei 2009 werd het schip 80 jaar.

De ingang midscheeps is vervangen door een schuifluik en over de hele lengte van het oude ruim kan de oude friese luikenkap teruggebracht worden. Medio mei 2009 is het ruim geschikt gemaakt als kantoor- en werkruimte tijdens maritieme evenementen voor de schippers en meezeilers van de VHZC.

Overzicht:
1929/1939:"EXCELSIOR", verkocht aan E. de Vries, te Amsterdam, echter tot 1936 opge:
1939/1952 "EXCELSIOR ", Fam. Veldman, te Hoogezand & Delfzijl , vracht:
1950/1952: “QUO VADIS”, Arie Heuvelman, Ouderkerk a/d IJssel, vracht:
1952/1965: "ONRUST", Rinus Heuvelman, Ouderkerk a/d IJssel, zand, zelflosser
1965/1968: "JAN S”, Wim Snoei &Aart Snoei, Ouderkerk a/d IJssel, zand, zelflosser
1968/1970: "JAN S", Jan Snoei Sr., Ouderkerk a/d IJssel, zand, zelflosser

1970/1972: "ROERDOMP", Janus Heuvelman, Ouderkerk a/d IJssel, zand, zelflosser
1972/1989: "QUO VADIS", Dirk Markus, Ouderkerk a/d IJssel, zand, zelflosser
1989/2001: "QUO VADIS", Laurens van der Heuvel, Gorinchem, woon & werkschip
2001/2010: "QUO VADIS", verbouw en aanpassingen van het ruim , sinds 2009 kantoor(werk) schip
M.i.v. 2009: promotieschip voor de Verenigde Hollandse Zeil Compagnie (VHZC)


(*) Het achterschip van dit type schepen week sterk af van toen bestaande traditionele zeilschepen, m.n. de roef geplaatst achter het stuur en een stuurhut. Het bood de schipper veel meer ruimte voor de bewoning, wat in die tijd als meer "luxe" werd beschouwd. Hierdoor werden deze schepen sindsdien "Luxe Motor" genoemd.

(**) destijds de maat van de friese sluizen, ± 31,50 m lang

Foto's, verhalen en oude aansichten zijn welkom via de contactpagina

laatste update: september 2018

lijst Moormans ,1929, klik op de afbeelding voor een vergroting
Quo Vadis zeilend Vliet 1932
1932, Vliet
1939 Hendrik Veldman in zijn uitgebrande stuurstand met zijn neef (?)
1940 Groningen, Noorderhaven, gerestaureerd
Quo Vadis op de Lek 1960
Klipperaak TATANKA, v/h RISICO 1908-De Goede Quo Vadis zeilend Enkhuizen 2009
Video varen op de Lek (500 kb) klik op de foto
Quo Vadis op de Lek 1960
Quo Vadis oktober 2009 Krabbersgat Enkhuizen
Klipperaak RISICO op zee
nog steeds in de vaart als
Tatanka, eig. Hans Sol
Bj. 1908 De Goede, Zwartsluis
31,8 x 5,1, Scania DS 8, 1974
Quo Vadis Riekerplashaven 1960
Een andere Luxe Motor met steunzeil en fok

GAZELLE, Bj. 1924, Gebr. Boot, Alphen a/d Rijn, 31,5 x 5,05, Industrie

Industrie typeplaatje 3D6, no: 4238~ Quo Vadis Quo Vadis Industrie 3D6 kleppen

Video's zand lossen:
vanuit de hut (600kb)
vanaf boven (1,5 Mb)
vanuit het ruim (1,8 Mb)

Op weg naar de machinekamer (video)
Op weg naar de
machinekamer (geluid)
Op weg naar de website INDUSTRIE-motoren en de sleper Abelforte
Quo Vadis met steunzeil en fok

Beurs Klassieke Schepen, november 2011, Gependam, Enkhuizen