Resource head
Side nav buttonsHomeHomeHomeContactLinksGastenboekHistorieSpecialsQuovadisNieuws

Fair Energy ~ ruim 85 jaar historie, nu met een "schone energie" concept

Het concept

De schipper, scheepseigenaar, reder én de consument "aan de wal" de laatste ontwikkelingen beschikbaar stellen m.b.t. schone energiebronnen door varend met een zeilend motorvrachtschip als “zelfverzorgend energie-eiland” naar de consument toe te varen.

Aan boord met werkende installaties, ondersteund met documentatie en rekenvoorbeelden om inzichtelijk te maken met welke aanpassingen het mogelijk is ecologisch en economisch verantwoord te varen met het

Energieschip

Het project "Fair Energy" is een initiatief van de VHZC(*), wordt uitgevoerd in samenwerkingverband van een aantal Nederlandse leveranciers van duurzame apparatuur voor productie van "schone energie" (zie Partners)

(*) Stichting VHZC (Verenigde Hollandse Zeil Compagnie) is een ANBI

Uitwerking per onderdeel:

- Zonne-energie (PV-panelen)

- VAWT (Verticale As Wind Turbine)

- Electra aan boord

- Koolzaadolie = PPO (wat is dit?) of PGO?

- Motoren en generatoren

- Centrale verwarming / warmwater

- Opslag energie

Fair Energy logo

- Extra mogelijkheden energie = zonnecollectoren

- Aanpassing salondek

- Zeilen = windenergie

- Koproer

- Reddingsloep

- Vuilwaterhuishouding / schoon schip

- Hybride aandrijving (?)

- Voetnoten

Het concept werd aan boord gepresenteerd op de 14e internationale Vakbeurs Klassieke Schepen 5 t/m 7 november 2010 te Enkhuizen

en op de 15e internationale

Vakbeurs Klassieke Schepen 4 t/m 6 november 2011 te Enkhuizen

Thema beurs: Klassieke schepen gaan langer mee

-duurzame & ecologische aspecten-

BNR Duurzaam was 7 november te gast aan boord, luister hier naar het interview: (uitzending BNR Duurzaam, 10 november 2010, 19: 54)

Toepassing totaalconcept:

De vergaarde kennis zal behalve praktisch bruikbaar voor de binnenvaart direct toepasbaar zijn voor de motor- en zeil passagiervaart, aan boord van motor- en zeiljachten voor toepassingen “aan de wal”.

Het schip is al uitgerust met een vuil- en grijswater- opvang-  en afzuiginstallatie om milieubelastende lozingen op het oppervlaktewater te beperken. Het project zal ondersteund worden door leveranciers van duurzame producten, schone energie-technieken en toeleveranciers voor de technische uitvoering.

Zonne-energie:
PV-panelen: (totaal: ± 30 m2)
- stuurhut: 2,2 x 2,7 = ± 5,9 m2
- theehut: 1,9 x 2,4 = ± 4,5 m2
- groot gedeelte dek: 2 x 1 x 8 = 20m2
- diverse apparatuur (deels aanwezig):
- omvormers, accu's, regelapparatuur

Verticale As Wind Turbine of VAWT (Vertical Axis Wind Turbine) VAWT 's worden zijn voor professionele gebruik ontwikkeld als autonome eenheden zelfs onder de meest extreme omstandigheden. (Sneeuw)stormen, grote hitte of extreme koude, een natte of zilte omgeving, op zee of aan de wal. Geen probleem. Door het doordachte ontwerp is de bedrijfsvoering en installatie onder de meeste omstandigheden mogelijk. Op de Quo Vadis op het achterdek.

Elektra aan boord:
1 stroomkring 24 V t.b.v. navigatieverlichting schip, noodverlichting, 1 stroomkring 24 V algemeen gebruik tijdens varen en “aan de wal” met de aanwezige omvormers.
Installatie 220/380 walstroom of generator
Het schip is zoveel mogelijk voorzien van spaarlampen, deze worden t.z.t. vervangen door LED- verlichting.

Opslag energie: AGM (Absorberende Glas Mat) accus (klik hier)

Extra mogelijkheden energie - zonnecollectoren / warmtewisselaars:
De overgebleven oppervlakten aan boord, m.n. de loopgebieden aan dek waar geen zonnepanelen geplaatst kunnen worden, worden voorzien van zonnecollectoren.
In combinatie met een slim ontwerp kan, tezamen met warmtewisselaars het koelwater van de motoren (60ºC - 80ºC) en de uitlaat gebruikt worden om de warmwater- en CV installatie te “voorverwarmen”, maar ook de motoren (machinekamers) worden (voor)verwarmd in de koudere jaargetijden. Oppervlakte zonnecollectoren: ± 20 m2

Koolzaadolie(PPO) of Gebruikte Plantaardige Olie (PGO):

Tanken van PPO/PGO per tankauto is nu al mogelijk!

Meer weten over koolzaad en koolzaadolie? Klik op deze link!

Aanpassing salondek:
Voor een zo optimal mogelijke opbrengst van de zonnepanelen en zonnecollectoren wordt het stalen salondek voorzien van een remake van de oorspronkelijke en authentieke z.g Friese Luikenkap met een helling van ± 10º (bakboord en stuurboord). Dit dient 4 doelen: extra isolatie 's-winters, extra koeling 's-zomers, optimalisering invalshoek zonenergie, de authentieke uitstraling van het schip en wegwerken van leidingen. Deze luikenkap wordt niet gemaakt van houten delen, echter als dragende constructie voor de zonnepanelen en zonnecollectoren. Het electrische en water leidingenwerk wordt onder deze "luikenkap" weggewerkt.

Motoren en generatoren:

ombouw/aanpassing INDUSTRIE hoofdmotor op PPO of PGO

Hoge rendement dynamo 220V op hoofdmotor.

Ombouw (tijdelijk) bestaande VOLVO PENTA-16 KW hoofdgenerator op PPO of PGO, t.z.t. vervanging voor 10KW generator op de plaats van huidige generator in de voorste machinekamer.
Ombouw bestaande LISTER 37 PK boegschroef- en maststrijk-installatie op PPO of PGO, of eventueel vervanging op de plaats van huidige motor in de voorste machinekamer.
Hoge rendement dynamo 220V of 24V op boegschroef- en maststrijkmotor.

Zeilen = windenergie:
Sinds 2 jaar is het schip voorzien van een oorspronkelijk gebruikt z.g. steunzeil. (gebruikelijk begin vorige eeuw, overgang zeil naar motorschip, eisen verzekering,
besparing brandstof, extra veiligheid (stabiliteit v.h. schip) bij slecht weer. 50m2. Extra: losse fok van 20 m2 (deze is niet authentiek, maar wel handig!)

Met deze 70 m2 zeil kan met gunstige wind een brandstofbesparing worden bereikt van 20-30 %. De hoofdmotor blijft hierbij met een laag toerental draaien, voor de veiligheid (manoeuvreren) en voor de stroomvoorziening (nu nog 24V-60A).
Bovendien mag de keerkoppeling niet draaien (schroefwerking) als de motor stil staat.

Koproer: Het oorspronkelijk koproer komt weer terug. Niet om mee te sturen maar als midzwaard. Kunnen we onder zeil de kop beter bijhouden en heel wat hoger aan de wind. Ca. 4m2 "roer", vanuit de stuurstand te bedienen.

Hybride aandrijving (eventueel)

Hoofdmotor ombouw/aanpassing aan PPO/PGO, op vast en optimaal toerental, vervanging hydraulische keerkoppeling voor grote generator in combinatie met AGM-batterijen op de plaats van de voormalige (ongebruikte) ballasttank. Hoofdaandrijving via geschikte electromotor. Hoge rendement dynamo 220/380 op hoofdmotor.

Reddingssloep
Aluminium roei, zeil en elektrisch aangedreven sloep van Innovaar, 7,5 meter.
Met deze lichtgewicht sloep (doorgaans aan dek) kan met alle opvarenden van het schip in geval van nood geroeid, gezeild of per elektromotor (weg)gevaren worden. De accu's worden continue opgeladen door de aan boord aanwezige zonnepanelen.
Centrale verwarming en warmwater:
De huidige CV- brander zal moeten worden aangepast op PPO/PGO of moeten worden vervangen door een geschikte PPO/PGO- CV brander van hetzelfde of een ander merk. De CV heeft een capaciteit van 45 KW gecombineerd met en een boiler van 80 liter op minimal 65ºC (i.v.m. Legionella). De CV ketel is van het Belgische fabrikaat ACV.

Vuilwaterhuishouding
Het schip is sinds 2001 voorzien van vuilwatertanks, gescheiden in 2 x 1000 liter z.g. grijswater (afwas, douche. wasmachine) en 1 x 1000 liter z.g. zwart water (toiletten). Deze tanks kunnen worden afgezogen d.m.v. 3 dekaansluitingen. Er zijn steeds meer havens waar een dergelijke afzuiginstallatie aanwezig is. Het schip doet mee aan het pilotproject “vuilwater” in Enkhuizen en op Terschelling. In geval van nood kan het afvalwater ook overboord worden gepompt in bijv. een riool.

voorkant flyer PPO-koollzaadolie 380 kb pdf

Pure Plantaardige Olie (PPO) van Europees Koolzaad.

Feiten en cijfers (pdf 380 KB)

Voetnoten:

PPO (Puur Plantaardige Olie) als vervangende brandstof voor dieselmotoren geeft de volgende ( praktijk !) emissies in vergelijking met dieselolie:

- Maximaal 70% minder roet uitstoot
- Maximaal 30% minder uitstoot NOx
- Maximaal 50% minder CO2 uitstoot dan biodiesel
- Maximaal 72% minder CO2 uitstoot dan bij diesel
- Maximaal 35% minder CO
- Het minst carcinogeen(*) van alle brandstoffen
(*) kanker verwekkend

Meer weten over koolzaad en koolzaadolie? Klik op deze link!

<<===== Of download de brochure via deze link

Fair Energy© is een initiatief van de stichting VHZC (ANBI)
© copyright: Stichting VHZC - Verenigde Hollandse Zeil Compagnie